Sound of silence

Standaard

Een jong meisje van 17 of 18 jaar dat zelfmoord pleegt… Ik ken ze niet, maar de berichtjes die op haar fb profiel verschijnen zijn hartverscheurend.

Zo jong… Iedereen schrijft dat ze altijd lachte, altijd vrolijk, altijd lief en vriendelijk. En blijkbaar schuilde er toch een ongelukkig depressief meisje in haar. Ik ben echt geraakt door dit ‘verhaal’.

Ik zal eerlijk zijn. Ik heb ook al aan zelfmoord gedacht. Maar ik zou dat nooit of nooit kunnen. Daar ben ik 99% zeker van. Daarvoor ben ik niet dapper genoeg. Ik zou dat mijn mama nooit kunnen aandoen. Of Jeroen of Pieter ook niet. Of mijn oma niet. Zelfs niet mijn stomme oma. Niemand van de familie zou ik dat willen aandoen. Alhoewel ik er soms aan twijfel of ze mij wel zouden missen. Het klinkt misschien stoeferig, maar ik ben er toch vrij zeker van dat ze mij zouden missen, dat kan toch bijna niet anders. De momenten waarop ik daaraan twijfel zijn slechte momenten, dat zijn momenten waarop ik niet helder nadenk, momenten waarop de tranen het overnemen van mijn gedachten.

Nee, zelfmoord, niets voor mij. Ik neem nooit de makkelijkste weg. Ik maak het mijzelf altijd moeilijker dan het eigenlijk nodig is. Ik wil altijd het beste, ik wil altijd het onbereikbare, het onmogelijke. Zelfmoord is zeker geen makkelijke oplossing, dat beweer ik niet. In tegendeel, het moet een verschrikkelijk harde beslissing zijn. Ik kan het mij niet inbeelden hoe moeilijk dat is. Maar ik zeg gewoon dat …

Ik weet niet wat ik zeg. Ik ken de juiste woorden niet om uit te drukken wat ik bedoel of wat ik voel.

Ik voel verdriet voor dat meisje. Ik vind het zo erg dat er geen oplossing bestond voor haar verdriet.

Ik weet niet meer wat ik nog kan zeggen…

Geef een reactie

