I’m falling down

Standaard

Ik zou terug meer moeten schrijven. Veel meer. Ik schrijf nooit meer.

Hoewel, nooit meer is overdreven.

Ik schrijf elke dag. Lesvoorbereidingen, chatten op facebook, post-its, taken, …

Maar schrijven met gevoel, dat is iets anders.

Schrijven met gevoel heb ik te lang verwaarloosd. Of misschien moet ik dat juist als is positiefs ervaren. Want ik schrijf vooral als ik mij slecht voel. En ik heb de laatste twee maanden zelden of nooit geschreven. Maar nu, met de feestdagen, heb ik het natuurlijk weer moeilijker.

Het zien van de broers van mijn papa doet mij pijn. Hun kale koppen zien. Even kaal als die van mijn papa. Hun grapjes horen. Even dom als die van mijn papa. Het zien van het vertroetelgedoe van de dochter. Even veel vertroetelgedoe als ik kreeg. Hun bewegingen. Dezelfde als die van mijn papa. Alles hetzelfde. Behalve dat ze mijn papa niet zijn. En echt waar, dat doet pijn.

Noem het maar jaloers zijn, want dat is het ook. Ik ben jaloers, op mijn nicht. Waarom heeft zij haar papa nog en ik niet? Waarom heeft iedereen een leuke papa? Of een stomme papa? Het maakt al niet uit, het is een papa. Het is een papa die ik niet meer heb.

Ik kan hem niet meer knuffelen. Ik kan geen kerstcadeau kopen voor hem. Ik kan geen kleine, toffe, onnozele cadeaus meer krijgen van hem. Ik kan hem geen zalige Kerst wensen of geen gelukkig nieuwjaar. Ik kan hem geen drie kussen geven. Ik kan hem niet knuffelen. Ik kan hem niet aanraken. Niet zien. Niet horen. Want hij is weg. En vaarwel heb ik nooit gezegd. En ja, daar heb ik spijt van. Zo veel spijt.

Maar te laat is te laat. Voorbij is voorbij. En toch blijf ik hopen dat je terug komt. Of dat ik je ooit ergens zie. Al is het maar een geest, een schim, een gedachte, een seconde. Iets. Een teken. Een gevoel. Ik hoop dat ik ooit zoiets mag voelen of zien of horen of weten.

In de tussentijd luister ik mooie muziek.

 

 

Geef een reactie

