2 ongewassen varkentjes

Standaard

Door dat smsje van vorige week ben ik nog steeds in een Poolse mood.

Mijn papa was zot van Polen en hij heeft mij besmet. Ik ben ook zot van Polen.

Ik kan niet begrijpen waarom er zoveel mensen zijn die lachen met Polen. De mensen zijn er super, super vriendelijk. Het is er altijd gezellig, er zijn massa’s maar dan ook massa’s shoppingcenters (dat verklaart een groot deel van mijn liefde voor Polen) en het weer is er ook goed! Niet altijd sneeuw zoals veel mensen denken.

Als ik aan Polen denk, denk ik aan mijn papa. Als ik aan mijn papa denk, denk ik aan Polen. Mijn papa en Polen waren één geheel. Ik kan mij mijn papa niet meer herinneren van voor de periode waarin hij in Polen zat.

Ja, misschien lijkt het voor jullie dat hij ons in de steek heeft gelaten toen hij naar daar verhuisde. Maar ik vind van niet. Hij heeft zijn droom waargemaakt. Dat was wat hij wou. Wij wouden niet mee. Dus ging hij alleen. Goed. Ik vond het goed zo. Ik was toen nog niet zo zot van Polen, dat kwam pas nadat we er een paar maand op vakantie geweest waren. Een prachtige rondreis door heel Polen. Ik kan het iedereen aanraden. Wat mij betreft was dat véél leuker als onze rondreis door Amerika.

Polen is echt.

Amerika is fake.

Polen, Polen, Polen. Ik kan er geen slecht woord over zeggen. Net zoals mijn papa dat niet kon. En ik wil ooit, vraag mij niet wanneer en met wie, terug naar Polen. Ik wil alles daar  terug bezoeken wat we toen hebben bezocht. Zijn appartementen (hij is daar 3 of 4 keer verhuisd), de bank waar hij werkte, de shopringcenters, de oude stad, het zwembad, alles alles alles. Als ik er nog maar aan denk, wil ik al terug! Maar dat weet mijn mama natuurlijk niet…

De oude stad van Warszawa

281

Eén van mijn lievelings shoppingcenters: Złote Tarasy (gouden terrassen)

Het centrum van Warszawa, met vele mooie lichtjes

Voorlopig blijft het bij dromen. En missen. Want ik mis Polen. En mijn papa. Ahja, want dat is één geheel.

Vandaar ook zijn e-mail adres: big polska pig.

Vandaar ook het liedje op zijn begrafenis.

Vandaar ook dat ik dat liedje van buiten wil leren (en het begint al goed te lukken)

http://www.youtube.com/watch?v=BfgYKwWEz6s&feature=player_embedded

Klinkt toch prachtig! Maar dat is mijn mening maar.

PS: Gelukkige verjaardag papsie, 2 jaar, je wordt al een flinke jongen!

Geef een reactie

