Ik mag nooit vergeten wat mij lief is.

Standaard

Ik heb zware handen

lood in pakjes

de stoel kantelt

adem blaast over mij heen

donkere dagen flitsen fel voorbij

een heldere ster valt

het ijzer is gesmolten

het wordt lichter.

 

Ik ben maandag, na lang, nog eens naar het conservatorium geweest. Dat is daar waar ik verbale vorming en voordracht volg. Bij de les voordracht (zoals de naam het zegt) dragen we teksten/gedichten voor. Deze keer vroeg de leerkracht of we eens een keertje iets anders wouden doen.

Een gedicht schrijven. Oké. Zo gezegd zo gedaan. Het thema was ‘het weer’. We moesten een woordweb maken en zo kwamen we tot woorden of delen van zinnen of beelden of… al die dingen hadden uiteindelijk niets of bijna niets meer te maken met ‘het weer’. Dat moesten we dan samenvoegen tot een gedicht. We mochten nog schrappen of iets bijvoegen.

En dit was dus mijn resultaat. Ze hadden zoiets blijkbaar niet van mij verwacht. Ze vonden het mooi. En dat maakte mij wel blij. En daarom heb ik het nu ook met jullie gedeeld.

 

Na de les vroeg iemand van mijn groep of ik wel vaker gedichten schrijf. Ik zei dat ik toch bijna elke week iets schrijf. En ik zei er, tot mijn eigen verbazing, meteen bij dat dat is sinds mijn papa is gestorven. En dat het mijn uitlaatklep is. Ze vroeg hoe lang hij nu al gestorven is en ik antwoordde “Een jaar en twee maand”.

Pas toen ik onderweg was naar huis had ik door dat dat fout was! Het is al een jaar en 3 maand, zelfs bijna 4. Dat was de eerste keer dat ik fout was. En dat doet mij wel pijn. Hoe kan ik nu zoiets vergeten? Of fout zeggen of onthouden? Ik moet toch weten hoe lang mijn papa dood is! Of niet?

Misschien ook niet. Misschien is het een teken dat ik er meer en meer mee kan leven. En dat het minder uitmaakt hoe lang het exact is. Maar die gedachte maakt mij bang. Als ik nu al niet meer weet hoe lang hij dood is, wat is het volgende dat ik vergeet? Zijn verjaardag? Zijn lievelingseten? Zijn favoriete muziek? Of zelfs heel mijn papa?

Nee, ik moet de tel bijhouden.

1 jaar en 3 maand en 22 dagen.

»

  1. Hoi Sarah,

    Net je nieuwste blog gelezen. Op afstand leef ik met je mee, al voelt dat als weinig ertoe doend in jouw grote verdriet.
    Na bovenstaande blog moest ik denken aan een spreuk, maar wist niet meer precies hoe hij was. Ik schrijf vaak teksten en spreuken in mijn agenda. Dat is keer op keer een heerlijke inspiratiebron. Net heb ik even gebladerd om de spreuk te zoeken die me te binnen schoot. Ik weet inmiddels van jou dat jij ook “wat” met tekst hebt en van spreuken houdt.
    Omdat je af en toe bang bent te vergeten…: “Het gevoel heeft een beter geheugen dan het verstand.” Alles van waarde verlaat je gevoel niet.

    Lieve groet,
    Paula

    • Bedankt, dat is echt een hele mooie spreuk!
      Je hebt gelijk, ik moet niet bang zijn om dingen te vergeten. Ik zal ze wel onthouden, of mijn gevoel zal het wel onthouden.
      Ik heb ook een quote die hier een beetje bij aansluit.
      “Het geluk in je leven hangt af van de kwaliteit van je gedachten.”
      Dat vind ik ook een hele mooie!

      Nog eens bedankt Paula, jouw reacties doen me steeds deugt!

      Groetjes

  2. Beste Sarah,

    ik herken je verhaal maar al te goed.
    Het is nu 35 jaar later en ik ‘vergeet nooit wat mij lief is’.
    Het zal je leven (een stukje of grotendeels) bepalen.
    Keuzes zullen steeds ingekleurd worden met de herinnering aan dit verdriet.
    Maar wie zegt dat dit ook geen positieve uitwerking kan hebben…?

    Groeten,
    Luc

    • Bedankt Luc,

      Je hebt gelijk. Het gemis en het verdriet bepaalt mijn leven momenteel nog voor een heel groot deel. Bijna helemaal zelfs.
      Maar ik geloof erin dat dat zal verminderen. En dat ik kan leven met het gemis zonder dat het een negatief gevoel geeft.

      Groetjes

Geef een reactie

