12 ongewassen varkentjes

Standaard

Smyk, het was mijn lievelingswinkel. Jammer dat hij enkel in Polen bestond. Maar dat zorgde er wel voor dat ik er nog dubbel zo hard naar uitkeek om ernaartoe te gaan. Naar Polen gaan = naar Smyk gaan.

Smyk is een super grote speelgoedwinkel, vol met knuffels, spelletjes, knutseldingen (waar ik dol op was!), bewegende diertjes, … Het was er echt zo leuk! Elke keer ging ik er binnen. Bijna altijd met mijn papa erbij. Dat was het leukste. Gewoon omdat het gezellig was om samen alles te bekijken, vooral dan de dingen die bewogen (waggelende biggetjes, miauwende poesjes,..) Maar het was ook altijd handig meegenomen dat ik altijd iets van hem kreeg. Ik moest maar eens lief lachen en een paar keer vragen of ik die ene leuke knutseldoos niet mocht hebben en het was in orde, we gingen naar de kassa.

Smyk

Smyk was mijn droomwinkel, ik kon er uren in rondlopen. Samen met mijn papa. Hij moest steeds alle dingen vertalen die ik niet begreep. “Papa, wat is dit?”, “Papa, voor wat dient dat?”, “Papa, hoeveel kost dat?”, … Mijn super papa kon alles vertalen.

Wanneer we gingen winkelen, hadden we ook steeds een code woord. Onze favoriet was Smyk. Wanneer ik dat zei, terwijl ik naar iets wees, wou dat zeggen dat ik dat voorwerp of kledingstuk graag wou hebben. Mijn mama had dat nooit door. En dan moesten we natuurlijk altijd lachen.

Mijn super papa wou maar al te graag een kleinigheidje kado doen. Meestal kreeg ik wel een of ander prutsdingetje kado. Een heel soepel potlood bijvoorbeeld. Of speciale lijm.Of een knuffeltje. (ik heb daar eens een varkentje gekocht en het genoemd naar de winkel: Smykje!)

Of Diddle blaadjes. Dat was ook één van mijn favorieten. Want in Polen hadden ze blaadjes die ze hier in België niet hadden. Unieke stuks 🙂 Dan kon ik wanneer ik thuis was, fier vertellen dat die helemaal uit Polen kwamen. Het gebeurde ook vaak dat mijn papa belde, als hij in Polen zat en wij gewoon thuis waren, om te vragen of ik die ene blok Diddle blaadjes al had. Eentje met groene klavertjes of eentje die naar bezine ruikt of eentje met hartjes en Diddlina op. Het was zo’n leuke tijd!

Wanneer ik aan mijn papa denk, wil ik altijd terug naar die tijd. Naar de Smyk en Diddle blaadjes tijd.

 

 

Eén reactie »

Geef een reactie

