De Cirkel

Standaard

Er zijn weer ‘oude’ herinneringen naar boven gekomen. Tijdens de les godsdienst zagen we een filmpje waarin enkele verpleegsters een bijbelverhaal moesten lezen en daarna moesten ze er hun mening over geven. Eén van die verpleegsters kwam mij al meteen bekend voor. Toen ze daarna beter in beeld kwam, wist ik het zeker. Het was één van de verpleegsters van mijn papa, toen hij al op de palliatieve afdeling, de Cirkel, lag.Ik schrok echt toen ik het helemaal door had. Ik was er helemaal niet goed van. Het was echt raar om haar nog eens terug te zien. Het zag er wel al een heel oud filmpje uit, maar ik herkende ze duidelijk én haar naam kwam erop, dus toen wist ik het 100% zeker.

Meteen kwamen er allemaal dingen terug die ik al helemaal was vergeten.

Het was net die ene verpleegster die mijn mama ’s nachts heeft opgebeld om te vertellen dat mijn papa was gestorven. Het was net die ene verpleegster waar we zo goed mee overeen kwamen, mijn mama vooral. Dat was de enige die echt met ons begaan was. Zij was de enige die gevoelens toonde. Alle andere verpleegsters of verplegers waren veel koeler. Dat begrijp ik helemaal, je kan niet altijd helemaal meegaan in het triestige verhaal van de patiënten, dat is niet vol te houden. Maar zij deed dat dus wel en vooral bij ons. Niet zo zeer bij de andere mensen daar.

Mijn papa was dan ook de jongste die ze tot dan toe hadden gehad op de afdeling. En dan nog met 3 tamelijk jonge kinderen. Mijn papa is er ook heel lang gebleven. Het gebeurt daar niet vaak dat er mensen langer als een maand blijven. Ik heb meegemaakt dat er iemand 1 nacht is geweest en de volgende dag meteen in gestorven. Soms ging het er echt zo snel. Volgens mij is het gemiddelde verblijf daar een kleine twee weken.

Ik weet niet meer hoe lang mijn papa er exact heeft gelegen. Maar het was sowieso een maand. Een hele enge maand. Een maand vol bang afwachten. Een maand vol nieuwe ervaringen. Een maand vol pijn en verdriet. Maar ook een maand waarin er plaats was voor opluchting. We waren allemaal heel erg opgelucht dat hij daar was. Het was thuis niet langer vol te houden.

Ik heb een enorme bewondering voor wie iemand jaar in jaar uit thuis verzorgt. Of voor mensen die hun dierbare thuis laten sterven. Ik ben heel blij dat mijn papa daar is gestorven. Als hij thuis was gestorven had die vieze herinnering hier steeds blijven rondhangen. Nu speelt die herinnering zich af op een plaats waar ik, hopelijk, nooit meer hoef te komen. Maar langs een andere kant, vind ik het wel jammer dat mijn papa helemaal alleen is gestorven. Zeker wanneer ik verhalen hoor, lees of zie van mensen die bang zijn om alleen te sterven. De gedachte dat mijn papa helemaal alleen, op een akelige en ongezellige en onbekende plaats is gestorven, doet mij nog steeds heel veel verdriet en pijn.

Maar dan denk ik weer dat mijn papa dapper genoeg was om alleen te sterven. Of soms denk ik dat hij het gewoon niet meer besefte. Maar soms denk ik ook dat hij alles nog perfect besefte. Ik weet het niet.

Alle herinneringen aan de Cirkel doen mij pijn en maken mij enorm verdrietig. Zo verdrietig dat ik het heel, heel moeilijk vind om erover te schrijven. Erover praten zou ik al helemaal niet kunnen.

Kon ik de tijd maar terugdraaien. Dat denk ik dan stilletjes…

Geef een reactie

