17 ongewassen varkentjes

Standaard

Mijn papa was heel erg gehecht aan zijn haar. Hoewel hij eigenlijk bijna geen haar meer had.

Vroeger (rond zijn 18de) had hij van dat lang, dik, blond haar. Dat was toen de mode. En een tijdje later was dat weer uit. Dus dan heeft hij zijn haar kort geknipt. Vanaf dan verminderde zijn hoeveelheid haar langzaam. Je kent het wel, van die mannen die achteraan op hun hoofd zo een kaal cirkeltje hebben. Dat had mijn papa dus ook. En dat cirkeltje werd steeds groter en groter tot het een hele cirkel was.

lambik

Klein detail, bij mijn papa stonden die enkele haartjes bovenop zijn hoofd en bij Lambik langs de zijkant van zijn hoofd.

En dan kwam de bovenkant er ook bij, of beter gezegd, dan ging de bovenkant ook weg. Er bleven nog een beetje haartjes staan. Die noemden we zijn Lambikskes. Zoals Lambik hé.

 

Mijn papa was er heilig van overtuigd dat hij nog steeds blond was. Maar wij (ik en mama) zeiden altijd dat dat niet waar was. Het was ook niet echt waar. Er was een lichte blonde schijn te zien, maar dat was enkel wanneer zijn haar wat langer was. En dat was enkel in de winter, want dan mocht het wat warmer zijn op zijn hoofd. In de zomer moest het heel erg kort, want dan mocht het was frisser zijn op zijn hoofd.

Wanneer mijn mama zijn haar moest knippen (eigenlijk afscheren met zo’n elektrisch scheerapparaat) was het soms een heel drama. Mijn mama wou elke keer de Lambikskes eraf scheren en mijn papa zei elke keer dat dat NIET mocht. Dan ging hij boos worden, zei hij. Ik stond er dan altijd bij en lachte. Ja, zoals in dat liedje van die 2 beren.

Soms scheerde ik zijn haar af en dan had hij nog meer schrik om zijn Lambikskes te verliezen. Of soms, nam ik, zonder dat hij het wist, het scheer apparaat over van mijn mama en scheerde ik verder. Als hij dat dan plots doorhad, was hij altijd boos. Natuurlijk niet echt boos. Speels boos.

 

Daarom doet Lambik mij steeds denken aan mijn papa.

»

Geef een reactie

