23 ongewassen varkentjes

Standaard

Katie, Katie, Katie,… Soms kon mijn papa over niets anders praten. Katie Melua was zijn grote idool. Naast Céline Dion en Axelle Red dan toch. Maar die twee hadden de laatste jaren toch wat afgedaan. Aangezien Katie veel mooier zong. En mooier was. Haar krulletjes vond hij zo mooi. En haar helder blauwe ogen.

Het eerste liedje dat hij van haar kende was natuurlijk Nine Million Bicycles. Hij kende het zelfs voordat ik het kende. En dat gebeurde niet vaak. Ik vond het eerst saaie muziek.

Maar jaar na jaar, CD na CD, vond ik haar muziek steeds beter en beter. Ik werd uiteindelijk ook fan van haar.Dat kwam vooral door de honderden keren dat mijn papa haar CD’s opzette terwijl we onderweg waren naar één of andere vakantiebestemming. Dan hoorden we 5 of 10 uur aan een stuk Katie haar zachte stem. Haar lieve stem wiegde mij steeds zachtjes in slaap. Daarom noemden ik en mijn mama het slaapmuziek.

Maar ik begon haar muziek dus steeds meer en meer te appreciëren. Eerst durfde ik dat niet toe te geven aan mijn papa, omdat ik hem altijd uitlachte met zijn Katieke. Maar na verloop van tijd heb ik natuurlijk wel gezegd dat ik het ook mooie muziek vond.

Omdat mijn papa zo’n liefhebber was van haar muziek, hebben we ook verschillende liedjes op zijn begrafenis gespeeld. Maar Nine Million Bicycles was daar niet bij. Daarom dat ik het hier nu zet. Omdat het misschien toen wel ontbrak. Omdat het een prachtig liedje is met een prachtige boodschap. En omdat het het eerste liedje was dat hij leerde kennen en dat hij doorgaf aan mij.

 

 

“And you know that I will love you till I die.”

»

  1. Zo herkenbaar! Hier is het liedje “nantes” van Beirut zo’n nummer dat voor eeuwig en altijd bij onze zoon hoort! Hij had dat liedje als wekkermuziekje op de gsm van zijn vriendin gezet, de ochtend van de dag dat hij verongelukte. Het is één van de liedjes die we kozen voor zijn begrafenis.
    Sarah, jouw tocht door de herinneringen van je papa, weekt ook bij mij veel los…

    Dikke knuffel

    • Hilde,

      Ik heb het liedje beluisterd, ik kende het nog niet. Ook een mooi nummer met een mooie tekst!
      Maar het is het verhaal achter een liedje dat het steeds nog mooier maakt, vind ik. Zo is dat bij jou die gebeurtenis van die ene dag. Zo heb ik ook verschillende verhalen achter liedjes zitten.

      Ik weet niet goed of ik blij moet zijn dat mijn verhalen en herinneringen iets losmaken bij jou. Als het je goed doet, dan ben ik natuurlijk blij. Maar als het je verdriet doet, dan weet ik het niet goed. Alhoewel een traan soms ook de pijn eventjes kan verzachten…

      Heel veel liefs

  2. Katie is inderdaad niet alleen een mooie, maar ook een geweldige zangeres! Met haar album “The House” verliet ze de veilige thuishaven even, en achteraf gezien leverde dat experiment minder mooie pareltjes op, maar haar nieuwste plaat was weer een geweldige topper naar mijn mening! 🙂

Geef een reactie

