30 ongewassen varkentjes

Standaard

Wanneer mijn papa zijn bril niet op had, zag hij niet zo veel. Ik heb hetzelfde voor. We hebben/hadden allebei slechte ogen.

Wanneer hij ’s morgens zijn baard moet afscheren, deed hij altijd zijn bril af. Maar zonder zijn bril kon hij dus niet goed zien of hij alle haartjes had weggeschoren of dan sneed hij zich ergens. We hebben een vrij brede wasbak en je kan dus niet super dicht tegen de spiegel gaan hangen. Dat was een probleem voor hem. Ik en mijn mama hadden daar al lang een oplossing voor gevonden. Een spiegel die alles vergroot. Hij wou eerst niet geloven dat dat veel handiger ging zijn.

vergrootspiegel

Mijn papa moest veel naar het buitenland voor zijn werk en dan logeerde hij steeds in een hotel. En in zo’n hotels hadden ze heel vaak zo’n speciale spiegels. Daar heeft hij dus ondervonden dat het wel iets handigs is.

Dus daarom hebben we voor in onze eigen badkamer ook zo’n spiegel gekocht. En zijn probleem was opgelost.

Telkens als ik nu in die spiegel kijk, wat minstens 2 keer per dag gebeurt, denk ik aan mijn papa. Soms gebeurt het dat ik mijzelf recht in de ogen kijk en mij inbeeld dat ik zijn ogen heb. Ik heb volgens mij ook zijn ogen. Allebei blauw. Maar soms is het zo’n speciaal gevoel dat ik krijg wanneer ik in die spiegel kijk. Ik kan het niet echt beschrijven.

 

P.S. Nu zit je op tram 3 papa, het gaat vooruit. Het leven is voorbij voor je het weet hé. Geniet er maar van.

»

  1. Wederom een sterkte tekst!

    Ik heb dus ook dat probleem, ik zie niks zonder bril. Om me gewoon te scheren hou ik mijn bril op, maar wanneer ik mijn bakkebaarden wil scheren moet de bril ook af, en het gebeurd al eens dat ik dan wat te veel of te weinig scheer.
    Dat bril-probleem toch! 😉

    • Bedankt! En inderdaad, een bril zorgt vaak voor problemen! Vandaar dat ik nu al een paar jaar lezen draag. Dat lost sommige problemen wel op, maar soms zijn lenzen dan ook weer een last. Goede ogen hebben is toch nog het handigste!

      • Ik kan geen lenzen verdragen, en ik draag graag mijn bril, maar het brengt soms probleempjes met zich mee 😀

  2. Dat speciale is heerlijk. Misschien soms wat schrijnend omdat het gemis voelbaar is?
    Ik heb het ook met kleine dingetjes. Soms met een gereedschapstuk, dan hou ik het alleen even vast, en dan voel ik. Je roept dan gevoelens op, en dat is heerlijk, en vaak toch weer overladen met verdriet. Maar ik doe het gewoon als het in me opkomt.

    • Ik heb het eerlijk gezegd nog niet echt meegemaakt dat ik dat speciale gevoel als heerlijk ervaar. Als ik dat speciale gevoel krijg, dan word ik meestal verdrietig en voel ik de pijn weer extra hard. Zoals jij ook wel zegt, is het soms schrijnend.
      Misschien komt het later nog, dat ik het heerlijk vind om voorwerpen of andere dingen aan te raken die mij aan mijn papa doen denken. Nu heb ik het daar nog steeds moeilijk mee.
      Gewone herinneringen, die niet tastbaar zijn dus, daar kan ik soms wel al om glimlachen. Maar even vaak doen ze mij nog pijn.

  3. Pijn, Sarah, dat is het woord wat aangeeft waarom je dat speciale gevoel niet kent.
    Pijn is erger dan verdriet. Ik ervoer het eerste jaar echt pijn in mijn lijf ook al was het niet aanwijsbaar. En met die pijn is het moeilijk iets anders te voelen. Dat heb je niet in de hand.
    Ik heb ook een hele tijd de muts van Vroems tegen me aan gedrukt, want doe rook nog naar hem. Helaas ging na verloop van die tijd lucht er toch uit, maar ik heb hem nu, 3 jaar later, nog steeds niet uitgewassen.

    • Inderdaad, de pijn overheerst de andere gevoelens meestal. Heel soms verzacht de pijn en dan ervaar ik andere dingen.
      Ik heb nog al mensen horen vertellen dat ze de geur van iemand die is overleden nog ruiken in kledingstukken. Dat heb ik niet gehad. Maar dat vind ik eigenlijk niet zo erg. Ik heb niet echt iets met geuren, misschien vandaar.

Geef een reactie

