32 ongewassen varkentjes

Standaard

“Kostbare viool en het eindigt op een i.”    “Dat gaat ge niet kennen: amati.”

“Kunstwerk van 5 letters en met twee ee’s in het midden.”    “Dat weet ge toch, we hebben er hier ook eentje staan.”    “Aaahja: een beeld.”

“Omvangrijk ook van 5 letters en het eindigt op ig. Dat zoek ik al super lang, weet gij dat niet?”      “Iemand die een beetje dikker is, daar kunt ge ook van zeggen dat die dat is.”     “Ik weet het niet.”        “Lijvig.”

 

Dit soort conversaties had ik vaak met mijn papa. Het was vooral mijn papa die ervan hield om kruiswoordraadsels in te vullen. En ik was degene die dat een beetje mee probeerde te helpen. Naarmate ik ouder werd, probeerde ik zelf al eens een kruiswoordraadsel in te vullen. Maar daar slaagde ik eigenlijk nooit volledig in. Toch niet in mijn eentje. Wanneer mijn papa naast mij zat en mij hielp, dan lukte het soms om het bijna helemaal in te vullen. Heel soms.

zweedse puzzel

Mijn papa gaf eigenlijk zelden meteen het goede antwoord. Hij probeerde altijd tips te geven zodat ik zelf op het juiste antwoord kwam. Dat was soms door dingen aan te wijzen of door een beschrijving van het woord te geven. Of soms door nog een extra letter kado te geven. Natuurlijk waren er soms woorden bij die ik helemaal niet kende en waarvan hij ook wist dat ik er zelf nooit zou opkomen. Dan zei hij gewoon zelf het juiste antwoord.

Elke zomer maak ik kruiswoordraadsels. Dit is nu de 2e zomer dat ik dat in mijn eentje doe. Soms lukt het mij al redelijk goed. Maar het gebeurt heel erg vaak dat ik de hulp moet inschakelen van het online puzzelwoordenboek. Die helpt mij dan om woorden zoals ‘amati’ te vinden.

Mijn papa was eigenlijk echt wel goed in het invullen van zo’n kruiswoordraadsels. Mijn papa was slim. Mijn mama zegt altijd dat zij slimmer is. Ik vind dat mijn papa slimmer was. Maar dat zeg ik waarschijnlijk gewoon omdat ik een papa’s kindje ben. Voor altijd.

»

  1. Mooi, tekstje! Heel herkenbaar, ik ben ook een papa´s kindje. Mooie blog ook. Toen mijn papa net gestorven was liet je een berichtje achter op mijn blog. Maar toen had ik niet meteen de kracht en de energie om te reageren. Maar ik kom hier wel af en toe eens lezen. Ik vind het sterk, hoe je hier al je herinneringen zo mooi verwoordt. Je papa leeft verder in jou en dat is het mooiste geschenk dat je hem kunt geven. Ik hoop dus dat en nog veel mooie berichtjes gaan volgen, proficiat met je 200ste post! dikke zoen, maanmama X

    • Ik heb je blog net nog eens bekeken en vanalles gelezen. (en zoals je wel zal gelezen hebben, heb ik ook een paar keer gereageerd)
      Ik herken veel van jouw verhalen en je gevoelens. Dat is het mooie aan bloggen, je leest andere mensen hun verhaal en je leert van elkaar. Je begrijpt elkaar en je steunt elkaar. Soms kom je ook wel eens iets tegen waarvan je denkt: ‘hoe doet die dat nu?’, maar daar leer je volgens mij ook alleen maar van bij.

      En ik vind het natuurlijk helemaal niet erg dat je niet hebt gereageerd op mijn eerste reactie op je blog. Dat is heel normaal dat je geen kracht had om te reageren!

      Om deze reactie af te sluiten wil ik je nog bedanken voor de lieve complimentjes! Ik hoop net als jou dat er nog veel berichten volgen 🙂

      Lieve groetjes

Geef een reactie

