Waarom kan water geen zorgen wegspoelen?

Standaard

Bij een nieuw schooljaar horen enkele nieuwe leerkrachten. Deze keer zijn dat er slechts twee, aangezien ik de andere allemaal al vorig jaar of het jaar daarvoor heb gehad. Eén van die twee leerkrachten is meteen mijn nieuwe favoriete leerkracht geworden.

 

Een man, rond de 50 schat ik, grijs haar, vriendelijk maar verweerd gezicht.

Hij geeft RZL (oftewel Religie Zingeving en Levensbeschouwing) aan ons. Het vak op zich spreekt mij al aan, maar hij maakt het nog veel interessanter dan het al is. Ik had meteen een soort van klik met hem (die klik is er natuurlijk enkel van mijn kant, want hij kent mij niet). Ik voelde mij verbonden met hem, maar ik wist niet hoe het kwam. Hij begon zichzelf eventjes kort voor te stellen en sprak heel liefdevol over zijn vrouw en kinderen. Zijn moeder kwam ook heel kort eventjes ter sprake. En toen wist ik het bijna zeker: hij heeft ook geen vader meer.

Het was echt heel raar, maar ik voelde dat precies van in het begin al aan. Ik was op dat moment nog altijd niet zeker, maar ik moest niet zo heel lang wachten tot ik bevestiging kreeg. Hij begon een half uurtje later te vertellen over leven na de dood. Zijn vader is gestorven toen hij 13 was. Hij zei dat hij het er heel erg lang moeilijk mee heeft gehad. Hij kon zich niet voorstellen wat er met het lichaam van zijn vader gebeurd was, wanneer hij was gestorven. In zijn graf liggen enkel een paar botten, maar waar is de rest naartoe? Zijn geest, zijn ‘zijn’?

De man stelde zichzelf net dezelfde vragen als degene die ik mij stel. Omdat hij met al die vragen zat, is hij verschillende godsdienstige richten gaan studeren (wat het allemaal was, ben ik al vergeten). Na 3 verschillende richtingen te volgen, had hij nog steeds geen antwoord op zijn vragen. En toen wist hij dat hij er nooit een echt antwoord op zou krijgen. En dat was genoeg.

 

Hoe hij vertelde over zijn overleden vader en over hoe hij zich erbij voelde en over zijn vragen, raakte mij diep. Ik moest de tranen heel hard tegenhouden. Ze waren zich al aan het opstapelen, maar na een paar keer goed te slikken en in en uit te ademen, was het een beetje beter. De rest van de les heb ik een beetje in een waas gevolgd. Doordat ik er zo van aangedaan was, ben ik al heel veel vergeten van wat hij vertelde en dat vind ik heel spijtig. Ik kan alleen maar hopen dat hij er later nog een keertje over vertelt.

 

En na zo’n dag wil ik mijn emoties kwijtraken. Dan wil ik een keertje wenen. Geen massa tranen. Gewoon, een beetje huilen, niet te veel en niet te weinig. Maar dat lukt mij nooit. Mijn tranen zitten al een hele tijd opgesloten. Het klinkt waarschijnlijk heel gek, maar dan ga ik onder de douche staan en laat ik het water over mijn gezicht stromen. Dan beeld ik mij in dat die duizenden spatjes, al mijn tranen zijn en dat het verdriet wegspoelt. Spijtig genoeg werkt dat trucje zelden of nooit.

douche2

 

»

  1. Het is altijd super als je een ‘klik’ hebt met een bepaalde leerkracht. Het maakt de les leuker om te volgen, maar vaak heeft het ook effect op het vak en de manier waarop je de lessen beleefd.

    Veel succes in het nieuwe schooljaar! 😉

  2. Op zich jammer dat die klik nu net daarover moet gaan, maar anderzijds is het wel fijn om met iemand die klik te hebben…
    Veel succes met het nieuwe jaar! En hopelijk werkt het doucheritueel binnenkort wel eens een keertje, want soms is het ook eens nodig he 😉

    xx

    • Ja, het is inderdaad jammer dat de ‘klik’ er daardoor is, maar wie weet helpt het mij op één of andere manier weer wat verder. We zullen wel zien 🙂 Het schooljaar is nog lang!
      En ja, ik hoop het ook dat het eens werkt, dat douchen.

Geef een reactie

