Slapende waarheden

Standaard

 

Volgens mij heb ik het al eerder geschreven op mijn blog: dromen zijn bedrog. En Marco Borsato zingt dat natuurlijk ook.

 

Toen mijn wekker deze ochtend afging, leek het alsof de laatste zinnen van mijn droom nog maar net gezegd waren. Ik hoorde ze nog nazinderen. Heel raar gevoel.

Zoals zo vaak, droomde ik over mijn papa. Ik weet spijtig genoeg enkel die laatste 2 zinnen nog.

 

“Papa was zo niet.” zei ik. Mijn mama antwoordde: “Ge moet niet zeggen ‘was’, papa leeft nog.”

 

Raar hoor, met die zinnen wakker worden. Ik was er niet goed van. Papa leeft nog. Hoe kan ik zoiets nu dromen? Papa is DOOD. Morsdood. En dan droom ik dat mijn mama zegt dat hij nog leeft. Ze zei het precies op een toon waarmee ze duidelijk wou maken dat ze niet kon geloven dat hij dood is, maar het eigenlijk wel weet. Ofwel zei ze het op een toon waarmee ze duidelijk wou maken dat hij nog in ons verder leeft. Ik weet het niet goed.

Ik weet alleen dat ik het helemaal niet aangenaam vind om te dromen over mijn papa. Soms word ik al wenend wakker. Soms ween ik enkel in mijn droom, maar lijkt het alsof ik tranen met tuiten lig te huilen, te schokken en te roepen van verdriet, terwijl ik 1 seconde later wakker word en er geen traan te bespeuren is.  Dat wenen kan soms zo echt lijken terwijl het blijkbaar toch niet echt is. Maar soms is het dus wel echt.

 

Dromen over mijn papa gebeurt minstens elke week. Soms alle dagen. Soms droom ik over vroeger, over leuke dingen die we samen deden, over nieuwe avonturen. Maar meestal droom ik de waarheid en droom ik over zijn dood of over dingen waarin zijn dood ter sprake komt. Heel vaak droom ik dat iemand mij vertelt dat hij dood is. En dat vind ik de ergste dromen. Dat zijn de dromen waarin ik het weer eens allemaal extra hard besef. De harde dromen.

 

In het begin van mijn bericht schreef ik: dromen zijn bedrog. Misschien moet ik het wat bijsturen, net als Marco. De meeste dromen zijn bedrog. Want sommige zijn gewoon de harde waarheid.

 

 

»

  1. Ja, die dromen, he. Ik heb onlangs sinds lang nog eens over mijn overleden zus gedroomd, maar dat vond ik net helemaal niet erg. Geeft me het gevoel dat ze toch nog dichtbij is.
    Dromen helpen je bij het verwerken van zijn dood, maar goed dus dat je deze dromen hebt, anders zou heel je verwerkingsproces misschien nog langzamer gaan.

Geef een reactie

