42 ongewassen varkentjes

Standaard

bambi

Lieve, schattige Bambi was een grote vriend van mijn papa.

Als kind vond hij het al de mooiste Disney film, hoewel hij ook heel erg bang was geweest tijdens de film. Dat verhaal vertelde mijn mama graag om mijn papa te plagen. Blijkbaar was hij onder de zetel gekropen tijdens de scène waarin Bambi zijn mama wordt doodgeschoten.

Tijdens mijn papa zijn laatste maanden had Bambi opnieuw een belangrijke rol in zijn leven. Ik had al een paar jaar een knuffel van Bambi, we hadden die gespaard via de krant Het Laatste Nieuws. Die knuffel was de perfecte steun voor de arm van mijn papa. Na zijn eerste epilepsie-achtige aanval, was zijn arm lam geworden. Wanneer hij de Bambi-knuffel op zijn schoot legde, paste zijn arm perfect op Bambi zijn rugje. Het was niet alleen handig, het was ook mooi en lief. Bambi is nu eenmaal een gezellig beestje.

Zelfs toen mijn papa, helemaal op het einde, in het ziekenhuis lag op de palliatieve afdeling, was Bambi er nog steeds bij. Alle verpleegsters vonden het heel schattig, dat hij Bambi altijd vast had en nodig had. Wanneer hij niet meer kon spreken, legden we Bambi nog steeds naast hem. Voordat Bambi bij in zijn bed lag, vertrokken we niet naar huis. Volgens mij heeft Bambi mijn papa soms geholpen.

Hoe oud je ook bent, soms kan een knuffel letterlijk en figuurlijk steun bieden. En diezelfde Bambi biedt mij nu ook nog steeds steun.

Bambi ligt nu altijd bij mij in bed. Ja, je mag het belachelijk vinden. Maar die Bambi heeft een hele speciale betekenis voor mij. Een triestige maar ook een mooie. Wanneer ik lig te wenen in mijn bed, neem ik Bambi eens goed vast.

Net zo stevig als toen die ene nacht, de nacht van 15 oktober 2011, de nacht waarop ik voor het bed van mijn dode papa stond. Want daar lag Bambi toen, aan de voeten van mijn dode papa. De verpleegsters hadden hem daar gelegd. Eigenlijk wel lief, maar ik kon er niet tegen. Ik heb hem er meteen af genomen en vastgehouden. Ik heb hem volgens mij niet gelost totdat ik een paar uur later weer in mijn bed lag. Huilend, met Bambi in mijn armen.

Mijn papa zijn Bambi en mijn Bambi.

Onze Bambi, voor altijd.

 

»

Geef een reactie

