50 ongewassen varkentjes

Standaard

Goh, het is bijna zover. Er zijn nog zoveel herinneringen. En toch moet ik er naar zoeken. Ik wist eerst niets te bedenken. Of nee, dat is niet waar. Er zijn nog veel dingen die ik hier kan neerschrijven, maar de voorlaatste herinnering moet een ‘specialeke’ zijn vind ik. En daarom heb ik de volgende herinnering uitgekozen.

 

Wij kijken al zo lang ik het mij herinner naar Familie. En we zij al zo lang ik het mij herinner fan van nonkel Jan (of Jantje, zoals wij hem noemen) en van tante Rita.

familie_0104_teaser_0

Jantje stond op nummer 1 bij mijn papa. Hij was eigenlijk de enige reden waarom hij graag naar Familie keek. Hij vond hem hilarisch. Zo dom en lomp maar ook o zo sympathiek en grappig en ja, soms zelfs heel erg lief. Je kan eigenlijk niet anders dan dol zijn op nonkel Jan.

En eigenlijk vond mijn papa Jantje ook zo leuk omdat hij er een beetje op leek. Mijn papa kon even idioot zijn als Jan. Of hij kon even domme grapjes maken. En ja, hij kon ook soms even ‘heel erg lief’ zijn.

Zelfs qua uiterlijke kenmerken had mijn papa een beetje weg Jan. Of dan toch qua kapsel.

Ik genoot ervan om allemaal samen gezellig naar Familie te kijken. Het gebeurde niet elke dag. Maar als het gebeurde, vond ik het geweldig. Samen lachen om Jantje zijn zotte toeren. Zatte Rita nabootsen. De bomma lastig vinden. De verhaallijn overdreven vinden. Enzover enzoverder. Zolang we maar konden babbelen over wat we zagen, was het goed. Want wij zijn geen stille tv-kijkers. đŸ™‚

 

Ik heb al veel momenten gehad waarop ik dacht: wat nonkel Jan nu doet, zou mijn papa geweldig gevonden hebben. Dat ik die momenten niet met hem kan delen doet pijn. Heel, heel, heel erg veel pijn. Maar ik blij dat ik ook nog vaak kan genieten van die momenten waarop Jan weer eens een stoot uithaalt.

Want uiteindelijk, mijn papa is vergaan maar Jan blijft bestaan.

 

PS: je laatste jaartje papa, maak al je dromen waar, doe wat je wil en vergeet niet af en toe aan ons te denken.

 

 

»

Geef een reactie

