Vasthouden aan de herinneringen

Standaard

De laatste dagen, weken eigenlijk, denk ik weer veel meer aan mijn papa. Alsof ik alles weer opnieuw en opnieuw beleef.

Ik ben er veel meer mee bezig dan gewoonlijk. Ik bekijk oude foto’s, ik luister constant naar de muziek van tijdens de begrafenis, ik herlees wat ik allemaal heb geschreven in mijn schriftjes, ik denk aan hem terug.

Zaterdag was het een housewarmingparty van een vriendin. Haar papa is ook overleden, dus ik heb best wel een goede band met haar, hoewel we er nooit meer over spreken. We mochten haar hele huis zien en het viel mij op dat er nergens foto’s hingen van haar papa. Tot we op de zolder terecht kwamen, haar werkplekje. Daar stond een heel groot paneel met allemaal foto’s op van haar papa. Bovenaan stond: ‘Mijn papa, mijn superheld’. Ik durfde het niet goed te gaan bekijken, maar ik was er wel door geraakt. Ik vond het erg mooi en lief dat ze zo’n ‘herdenkingsbord’ had gemaakt.

Dit bracht mij aan het denken. Ik heb nergens iets waar ik alle herinneringen aan mijn papa bewaar. Ja, ik heb mijn schriftjes, maar dat zijn enkel dingen die ik zelf heb geschreven. Tussen mijn schriftje steken 2 briefjes van mijn papa, die heb ik een tijdje geleden teruggevonden.

1904251_10203565017138277_6381237081243052459_n 1381823_10203565017858295_6789963852850651108_n

Veel meer dan dat heb ik eigenlijk niet. Ik vind het een raar idee dat ik niet meer spulletjes heb.

In films zie je zo vaak dat er een doos van onder het bed wordt gehaald en die zit vol met foto’s, voorwerpen, briefjes, … van de overledene. Wel, zoiets wil ik ook. Een herinneringendoos. Maar ik vraag mij af of ik veel ga vinden dat ik erin kan steken. Ik zou het aan mijn mama moeten vragen, maar of ik dat durf en wil weet ik nog niet. Ik moet het idee nog even laten bezinken.

Op Pinterest zag ik ook nog iets anders moois. Een quilt gemaakt van T-shirts, hemden of zelfs dassen van de overledene. Of een kussen.

2eacf496a783126272faa2056c79d00b

35d0ad1a0c846d8269667761960bdf59Het lijkt mij erg leuk om zoiets te maken. Maar volgens mij heeft mijn mama bijna alle kledij weggegooid. Ik zal eens moeten neuzen in de kasten.

Eén ding staat vast, ik wil iets doen om de herinneringen aan mijn papa te bewaren. Want dat is wel het minste dat ik kan doen voor mijn geweldig lieve papa.

»

  1. Die kussens zijn een mooi idee! Zelf heb ik ook niet veel van mijn moeder, maar ergens maakt dat de dingen die ik heb nog belangrijker, beter iets dan niets denk ik dan altijd.

  2. Lieve Sarah,

    het moeten daarom geen tastbare dingen zijn, je kan de waarden van jouw papa doorheen jouw leven weven of zijn uitspraken gebruiken. Zo leeft hij echt met jou mee 🙂

    Liefs

Geef een reactie

