5 – Nooit verloren voorwerpen

Standaard

Koffie. Mijn papa dronk niet liever. Alhoewel een wijntje hem ook altijd smaakte. Maar zijn ochtend begon altijd met een kopje koffie en sinds de Senseo machine werd uitgevonden, was dat zijn favoriet. Ik denk dat we op een bepaald moment wel over 5 verschillende koffiemachines beschikten. Er stonden er 3 thuis en dan had hij er nog één op zijn werk staan en ook nog ééntje in Keulen.

Camera 360

Niet alleen ’s morgens dronk hij zijn koffietje, op elk moment van de dag dronk hij een kopje. Ik weet niet precies hoeveel hij er per dag dronk maar ik gok rond de 15. (Ik haat dat getal nog steeds aangezien mijn papa op 15 oktober stierf, maar ik merk dat ik dat getal zo vaak gebruik. Als ik op iets een getal moet plakken zeg ik bijna vanzelf ’15’. Heel gek!)

Zijn Senseo machine staat nog steeds in onze keuken ondanks dat niemand hem gebruikt. Enkel mijn oudste broer drinkt koffie, maar die woont niet meer thuis. Ik ben dus niet in alles hetzelfde als mijn papa want ik lust helemaal geen koffie.

Mijn papa kon er zo van genieten, van een lekker kopje koffie. Gewoon in de keuken, in de zetel of op restaurant. Als er koffie was, was hij tevreden. De geur van koffie doet me nog steeds denken aan mijn papa. En wanneer ik die Senseo machine zie staan, kan ik me zo inbeelden dat mijn papa daar staat,op de startknop drukt en wacht tot het lichtje stopt met knipperen. Zijn tas er vervolgens onder zet en de koffie erin laat lopen om daarna voorzichtig de overvolle tas op tafel te zetten. Waarna hij met een speculaasje dopte in de te warme koffie.

Wat mis ik die rituelen zo. Maar ik zal ze nooit vergeten.

»

Geef een reactie

